Jak zawiesić flagę na maszcie ? Poradnik techniczny.
Klienci, którzy pierwszy raz zawieszają lub wymieniają flagę na maszcie często zwracają się do nas z prośbą o poradę jak to zrobić. Ten artykuł ma za zadanie wyczerpanie tematu łączenia flagi z masztem. Najpierw rozpoznajmy z jakim typem masztu mamy do czynienia:
I
Maszty bez ramienia obrotowego z linką zewnętrzną – wersja STANDARD.
Jeśli przed nami maszt bez ramienia obrotowego, linka jest poprowadzona do góry i w dół na zewnątrz (tworzy pętlę) i przy maszcie jest knaga, to jest to właśnie ta wersja.
– to najprostsze i najbardziej niezawodne mocowanie flagi do masztu.
– linka będzie przewleczona przez otwór ślizgowy na szczycie masztu, jej końce będą związane razem, co zapobiega wysunięciu się linki z otworu.
– mocowanie odbywa się poprzez proste zawiązanie linki na knadze.
Jak zawiesić flagę :
1. Jeśli flaga będzie wyposażona w karabińczyki na lewej krawędzi flagi, to będzie nam najłatwiej, to najlepsze wykończenie flagi do tej wersji masztu.
Na lince powinny być zawiązane 2 pętelki – na górny i dolny karabińczyk flagi. Pozostałe karabińczyki zapinamy na lince – już bez pętelek. Jeśli rozstaw karabińczyków i pętelek nie jest dopasowany, a może tak być przy zawieszaniu nowych flag, należy dolną pętelkę wykonać jeszcze raz (zapewne uda się za drugim lub trzecim razem). Rozstaw pętelek powinien być taki, żeby po naprężeniu linki flaga była również lekko naprężona.
Przy długich flagach – 4 i więcej metrów warto zastosować dodatkowe obejmy zapięte wokół masztu o które zapniemy karabińczyki. Obejmy zapobiegną nadmiernemu wydymaniu się flagi.
2. Jeśli natomiast flaga będzie miała oczka, zwykle metalowe, również wykorzystajmy pętelki na lince, natomiast potrzebne będą dodatkowe elementy do połączenia oczek z pętelką i do przypięcia do linki wzdłuż( zwykle małe metalowe karabińczyki). Obejmy, jeśli będą stosowane, powinny obejmować maszt i mogą być bezpośrednio przewleczone przez oczka.
3. Flagi wykorzystywane na morzu i w żeglarstwie często mają wykończenie w postaci wszytej linki z pętelką na górze i na dole, na dole czasem jest pozostawiony wolny koniec ok 30 cm.
Wtedy najlepiej rozwiązać linkę przy maszcie (ostrożnie, linka może nam „uciec”, najlepiej skorzystać przy pomocy drugiej osoby) i spowodować, żeby flaga była elementem pętli, którą właśnie rozwiązaliśmy. Czyli przywiązać ją do wolnych końców linki masztowej.
– linka masztu będzie poprowadzona wewnątrz masztu i flaga będzie opuszczana i wciągana za pomocą korby lub, po zdjęciu klapki zamykanej na kluczyk uzyskamy dostęp do linki, zablokowane na zębatce.
II
Maszty bez ramienia obrotowego z linką wewnątrz – wersja INTERNAL.
Taki wersja masztu będzie miała linkę poprowadzoną wewnątrz masztu, która będzie wychodziła z masztu na górze i będzie zakończona karabińczykiem lub pętelką. Ważnym elementem togo mocowania jest obciążnik, który zawsze musi być na maszcie – albo przyczepiony do flagi lub przyczepiony do linki, jeśli flagi nie ma akurat na maszcie. Bez obciążnika linka nie opuści się
sama na dół i założenie flagi będzie możliwe dopiero po położeniu masztu.
Do opuszczania i podnoszenia flagi służy zębatka ukryta pod pokrywą zamka lub mechanizm korbowy. Jak zlokalizujemy kluczyk do zamka lub korbę możemy przystąpić do założenia lub wymiany flagi.
Jak zawiesić lub wymienić flagę :
1. Jeśli flaga będzie wyposażona w najpopularniejsze wykończenie – karabińczyki na lewej krawędzi flagi:
• Linkę łączymy karabińczykiem lub przywiązujemy do górnego karabińczyka flagi.
• Obciążnik przyczepiamy do dolnego karabińczyka flagi (obciążnik zawsze ma karabińczyk lub szeklę).
• Jeśli przy fladze jest więcej karabińczyków, zapinamy je o obejmy, której obwodowo obejmują maszt. Ich rolą jest zapobieganie wydymaniu się flagi – prawidłowo zawieszona flaga ma od strony mocowania tworzyć literę „B” z wieloma brzuszkami, a nie literę „D”.
2. Flagę wyposażoną w oczka zawieszamy podobnie jak opisano powyżej, łącząc oczka z linką, obciążnikiem i z obejmami z tym, że obejmy trzeba rozpiąć i ponownie zapiąć przewlekające przez oczka.
3. Flagi z wykończeniem w postaci pętelek na górze i na dole są idealne do masztów INTERNAL. Po prostu łączymy pętelki z linką masztu i z obciążnikiem. Jeśli tak wykończona flaga ma dodatkowe elementy mocujące na krawędzi od masztu do obejm, mocujemy je jak powyżej.
III
Maszty z opuszczanym ramieniem obrotowym – wersja INTERNAL WINDTRACKER.
Tu będzie najtrudniej, ale efekt będzie najlepszy.
To wersja INTERNAL wyposażona w ramię obrotowe wciągane na maszt razem z flagą.
Taki maszt przeznaczony jest do flag pionowych z tunelem na górze.
Do takiego masztu potrzebujemy flagi z tunelem na górze. Poza tunelem, flaga do takiego masztu będzie miała karabińczyki lub oczka wzdłuż dłuższego boku flagi.
Wymiana flagi :
Zasadą ogólną jest, żeby flagę najpierw przymocować do windtrackera:
• Najpierw załóż tunel flagi na rurkę poziomą windtrackera.
• Górny karabińczyk flagi zahacz o kółko metalowe windrackera (z uwagi na wielość rozwiązań, połączenie może wyglądać inaczej, ale istotne jest połączenie flagi z windrackerem, nie z linką masztu.
• Pozostałe karabińczyki zahacz o obejmy, które powinny obejmować maszt i rurkę pionową windtrackera.
Podobnie jak w wersji INTERNAL, wciągamy lub opuszczamy flagę przy użyciu linki, do której dostęp uzyskamy po otwarciu klapki zamka lub przy użyciu mechanizmu korbowego. Oczywiście, potrzebujemy kluczyka lub korby.
IV
Maszty ze stałym ramieniem obrotowym – wersja BANNER.
Przy tej wersji masztu linki nie ma w ogóle.
Maszt wprawdzie jest nieskomplikowany, ale założenie flagi wymaga położenia masztu.
Nie jest to trudne, ale wymaga kliku rzeczy:
• Miejsca – musimy zabezpieczyć wolną przestrzeń na położenie masztu
• Pomocy drugiej osoby – co prawda , niski maszt jest w stanie położyć i podnieść jedna osoba, ale trudno będzie jej jednocześnie zmieniać flagę
• Klucza do odkręcenia 3 lub 4 nakrętek podstawy masztu
Na maszt banner wciągamy flagę pionową, koniecznie z zaszytym tunelem.
Czynności przy wymianie flagi:
• Ostrożnie położyć maszt i oprzeć na przygotowane miejsce – wolne od przeszkód w kierunku w którym położymy maszt i z podpórką dla górnej części masztu. Dobrze jest coś uprzednio przygotować, np. duży karton, żeby elementy na górze masztu nie miały kontaktu z podłożem.
• Nawlec flagę tunelem na ramię obrotowe
• Górny karabińczyk połączyć z oczkiem głowicy obrotowej.
• Dolny karabińczyk spiąć z obciążnikiem
• Pozostałe karabińczyki zapiąć na obejmach.
Do takiego masztu potrzebujemy flagi z tunelem na górze. Poza tunelem, flaga do takiego masztu będzie miała karabińczyki lub oczka wzdłuż dłuższego boku flagi.
Wymiana flagi :
Zasadą ogólną jest, żeby flagę najpierw przymocować do windtrackera:
• Najpierw załóż tunel flagi na rurkę poziomą windtrackera.
• Górny karabińczyk flagi zahacz o kółko metalowe windrackera (z uwagi na wielość rozwiązań, połączenie może wyglądać inaczej, ale istotne jest połączenie flagi z windrackerem, nie z linką masztu.
• Pozostałe karabińczyki zahacz o obejmy, które powinny obejmować maszt i rurkę pionową windtrackera.
Podobnie jak w wersji INTERNAL, wciągamy lub opuszczamy flagę przy użyciu linki, do której dostęp uzyskamy po otwarciu klapki zamka lub przy użyciu mechanizmu korbowego. Oczywiście, potrzebujemy kluczyka lub korby.